گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروها با دنده دستی، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است. نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک باعث افزایش طول عمر گیربکس خواهد شد. لذا در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در زمینه نحوه استفاده از گیربکس اتوماتیک خدمت شما عنوان کنیم. با autoXdiag همراه باشید.

توقف های طولانی

در هنگاه توقف های طولانی برای پارک کردن خودرو‌ نباید وزن خودرو را به گیربکس تکیه بدهید.

اکثرا رانندگان برای پارک کردن خودرو آن را فقط در حالت P یا همان پارک قرار می دهند بدون اینکه از ترمز دستی استفاده کنند.این کار کاملا اشتباه بوده و کل وزن خودرو را گیربکس باید تحمل کند مخصوصا در سراشیبی ها!

پارک بصورت صحیح

-برای پارک به صورت صحیح در خودروهای گیربکس اتوماتیک پس از توقف کامل دنده را در حالت N خلاص قرار دهید سپس ترمز دستی خودرو را بکشید و بعد از آن ترمز پایی را رها کنید تا مطمئن شوید خودرو حرکتی نمی کند و در انتها با نگه داشتن ترمز دنده خودرو را در حالت P پارک قرار دهید.

در هنگام توقف های کوتاه

در توقف های کمتر از دو دقیقه که پشت چراغ های رهنمای خیلی پیش می‌آید، پای خود را روی ترمز نگاه دارید و دنده را به N خلاص یا P پارک منتقل نکنید، زیرا استهلاک این تغییر وضعیت بیشتر از استهلاک کارکردن درجای گیربکس است. در صورت توقف بیشتر از دو یا سه دقیقه پشت چراغ قرمز، دنده را در وضعیت N خلاص قرار دهید (نه P پارک).

می‌خواهید بیشتر بدانید؟

مطلب همه چیز درباره گیربکس اتوماتیک را بخوانید

درحین حرکت

برای شروع حرکت، ابتدا دنده را به (D حرکت) منتقل کرده، پس از احساس درگیر شدن گیربکس (صدای تق یا تکان خفیف)، شروع به گاز دادن کنید، در غیر اینصورت ضربه وارده به گیربکس به آن آسیب وارد می کند.

هنگام ترافیک های طولانی

هنگام رانندگی در ترافیک سنگین و طولانی (بیشتر از 15 دقیقه) ، از سیستم تعویض دنده دستی ( استفاده کنید، ترجیحا با دنده 1 رانندگی کنید، پس از باز شدن راه، دنده را در وضعیت D قرار داده به رانندگی ادامه دهید. تعویض های مکرر دنده 1 به 2 و برعکس در گیربکس اتوماتیک، باعث گرم شدن آن شده و تقه هایی که در اثر این کار در گیربکس ایجاد می شود، در دراز مدت آن را از تنظیم خارج می کند.

نکاتی در مورد تعمیر و نگهداری گیربکس های اوتوماتیک که باید جدی گرفت

-خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده و هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می کند.

-روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.

-حمل بار و سرنشین اضافه در خودرو اتوماتیک و بکسل کردن خودرو دیگر، از عمر قطعات گیربکس اتوماتیک می کاهند.

-برنامه کامپیوتر گیربکس را هر 2 سال یکبار بروز کنید.

-تقییر دادن سایز اصلی رینگ و لاستیک زیرا طراحی گیربکس نرم افزار و محاسبات دنده‌ها بر اساس سایز اصلی رینگ و لاستیک انجام شده‌اند و تغییر رینگ و لاستیک عمر و کارای گیر بکس کاهش میدهد.

-مجموعه گیربکس اوتماتیک سنسورهاب و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشوی برای انها چندان توصیه نمی‌شود.

-نکته مهم بعد از قطع شدن سر باتری در هنگامی که سویچ باز بوده است باید یونیت گیربکس حتما کالیبره شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *